(c) On'wijs 2003

algerakering  zandkreekdam  veerse gatdam  grevelingendam  zeelandbrug  volkerakdam  haringvlietdam  brouwersdam  oosterscheldekering  markiezaatskade  oesterdam  bathse spuisluis  philipsdam  maeslantkering  hartelkering  westerscheldetunnel  overige werken

De Algerakering heeft 2 hele grote schuiven. Bij normale waterstanden blijven de schuiven hoog boven het water hangen. Schepen kunnen dan ongehinderd doorvaren.
Schepen, die te hoog zijn om onder de schuiven door te varen, kunnen gebruik maken van de 24 meter brede schutsluis naast de kering.
Als het water in de rivier te hoog wordt, wordt de kering gesloten. Zo wordt het laaggelegen gebied naast de Hollandse IJssel beschermd tegen het water.
De schuiven worden op en neer gelaten door motoren en gewichten in de torens. Het duurt ongeveer een half uur voordat de schuiven op de drempels op de bodem van de rivier gezakt zijn.
De schuiven van de Algerakering hebben een platte voorkant en boog aan de achterkant. Door deze vorm wordt de kracht van het water, dat tegen de schuif aanklotst, opgevangen door de stevige torens en kunnen de schuiven veel water aan.
Er zijn 2 schuiven om zeker te zijn, dat er niks misgaat. Als de voorste het begeeft (of in onderhoud is), kan de tweede het werk overnemen.
Over de Algerakering is een brug voor wegverkeer aangelegd. De pont is dus niet meer nodig.